lørdag 3. januar 2009

Språkforvirring

I og med at mitt søskenbarn på 8 år har bodd 3 forskjellige steder (i 5 forskjellige hus!) i løpet av sitt korte liv, skulle man tro at hun har opplevd adskillig større språkforvirring enn meg. Vel, hun har skiftet dialekter (hun gikk fra østlandsdialekt til bergensk på 1 mnd (riktignok med skikkelig rulle-r) og kommer kanskje nå til å bytte til storddialekt - fysj!), mens jeg har begynt å rote med "skriftspråket" mitt. Jeg begår den store synden og blander mellom å skrive bokmål (som nå), nynorsk, dialekt og bergensk. Bergensk aner jeg ikke hvor jeg har fått i fra, siden jeg verken har bodd i Bergen, eller omgås mye med bergensere til vanlig. Jeg har til og med begynt og si "vi". (Vet at mange striler sier det, men for meg har alltid "vi" vært tett knyttet til bokmål.) Jeg må virkelig venne meg av med denne uvanen snart, for det er faktisk det dette har blitt - en uvane. Hvordan aner jeg ikke =S

10 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Den historien hørtes kjent ut...

Isabell sa...

Hehe!

TM sa...

Frk.
Isabell Epland, Tysnes

Det so er viktigast her, Bello, e at du slutte med å skriva bokmål. Hald gjedna på dialekten din, men bytt for all del ikke ut nynorsken - som vår kjære, vakre og vene Ivar Aasen har såtte sammen - hald på målet ditt jenta.
..og nytt for alt i verdn ikke fleire "språk" når du skriver.

Mvh
Tone Marit Håland Dyrkolbotn

Isabell sa...

Bokmål e fint då :)

Barbro sa...

Du tror ikke det kan ha bittelitt å gjøre med at du bor midt i en pøl av alle mulige dialekter?

;)

Isabell sa...

Hehe, ikkje umulig, men eg burde såpass selvbeherskelse ;)

Isabell sa...

burde ha*

Kristin sa...

Du aner ikke hva du snakker om, Isabell :P se på meg som et tydelig eksempel, og du bør innse at du ikke har noe stort problem når det gjelder dialekt :P Jeg snakket østlandsk da jeg var 3, hvor ble det av?:P

Isabell sa...

Hehe, du e nåke for deg sjøl du Kristin ;D Sjå positivt på da: Din dialekt e heeilt særegen :)

Malene sa...

Bokmål er greit nok, men nynorsk er mykje finare og meir poetisk! Go nynorsk! :D